לא מצליחים לשלם חובות?

לא מצליחים לשלם חובות – הקדמה

בחלק ניכר מהמקרים, מי שמגיע למצב שבו הוצאה לפועל פועלת כנגדו הוא אדם שהחובות הכספיים שלו גדולים מסך כל האפשרויות הכספיות שלו. במרבית המקרים לא מדובר בהתעלמות מכוונת מחובות, אלא במצבים שאינם בשליטת החייב. מהם המצבים שעלולים לגרום לחדלות פירעון אצל החייב? מה יכול מי שנקלע לחובות לעשות? איך יכול עורך דין חובות לסייע לחייב להיחלץ מהחובות? בשורות הבאות נרחיב את היריעה בסוגיות אלה.

איך יכול חייב להיקלע לחובות?

כאמור, מרבית החייבים הם אנשים נורמטיביים, שבעת שנטלו על עצמם התחייבות כספית הייתה להם כוונה אמיתית לעמוד בה. אבל יש מקרים שמביאים את החייב בעל כורחו לבעיה כספית.

להלן חלק מהמקרים הללו:

  • ירידה פתאומית בפעילות העסקית: ירידה פתאומית יכולה להתרחש בגלל הידרדרות ביטחונית, או בגלל כורח אחר. במהלך שנת 2020 גרמה קורונה לירידה בפעילות ואף לעצירת פעילות עסקית של עסקים רבים. ואכן, בשנה הזאת נפתחו כנגד רבים הליכי הוצאה לפועל בעקבות הקורונה.
  • בעיית נגישות: חפירת הנתיב של הרכבת הקלה באזור תל אביב הביאה בעלי עסקים רבים לאורך תוואי הרכבת לסף פשיטת רגל, פשוט כי לקוחות לא יכולים להגיע לעסק.

בשורות לעיל הבאנו רק שתי דוגמאות, אבל יש עשרות ואפילו מאות דוגמאות אחרות, שבהן אין כל קשר בין הפעולות של בעל העסק לבין הירידה בפעילות שלו.

מה יכול מי שנקלע לחובות לעשות?

הדבר הראשון שמי שנקלע לחובות צריך לעשות הוא בדיקת היתכנות לגבי יכולת העסק שלו או יכולתו הפרטית לעמוד בחובות. רק אחר כך צריך לחשוב איך לשלם חובות. אם מתברר שהבעיה היא זמנית, ייתכן ששווה לנסות לקבל הלוואת הון חוזר ולפרוס את ההחזרים על פני תקופה ארוכה.

אם מתברר שאין אפשרות ריאלית לפרוע את החוב במלואו, קיימת אפשרות לפנות לזוכים ולנסות להגיע להסדר חובות. אפשר להגיע להסדר באמצעות פנייה להוצאה לפועל עם עורך דין המתמחה בתחום. למען הסר ספק – גם חייבים יכולים לפנות להוצאה לפועל במטרה להסדיר את החובות שלהם בעדיפות בעזרת עורך דינם המכיר ויודע את החוק.

עדיין לא מצליחים לשלם חובות? לעתים אין ברירה אלא לפתוח בהליכי פשיטת רגל

חייב שנקלע לחובות שהוא לא יכול לעמוד בהם באף אחד מהדרכים שהוצגו לעיל, יכול לבקש, באמצעות עורך דין הוצאה לפועל, להכריז עליו כפושט רגל. מדובר בהליך ארוך, שבסיכומו יקבל פושט הרגל פטור מהחובות הבלתי משולמים.

איך יכול עורך דין לסייע לחייב להיחלץ מחובות?

עורך דין המתמחה בתחום ייצוג זוכים או ייצוג חייבים, יבדוק בראש וראשונה בצורה מקצועית את המצב הכלכלי והפיננסי של החייב. בהתאם למצב, עורך הדין ימליץ על דרכי הפעולה האפשריות. זאת תוך העדפה לתשלום מסודר של החובות, הסדרי חובות וכל פעולה שאינה פשיטת רגל. בהעדר ברירה אחרת, יפעל עורך הדין של הלקוח במטרה להכריז עליו פושט רגל.

אולם בדרך לפשיטת רגל, יש שלבים שאותם יצטרך החייב לעבור:

  1. מינוי כונס נכסים: כונס הנכסים, כשמו כן הוא, יכנס את כלל הנכסים העומדים לרשות החייב. אם בעבר נמנע בית המשפט לגעת בדיקת מגורים, הרי שכיום האופציה הזאת בהחלט נמצאת על השולחן ובית המשפט יכול להחליט לחלט גם את דירת המגורים של החייב.
  2. מימוש הנכסים: מימוש הנכסים מתבצע, במטרה לצבור סכום כסף גדול ככל האפשר, לחלק בין הנושים.
  3. חלוקת הכספים בין הנושים: בתום שלב מימוש הנכסים יחולק הסכום שהצטבר בין הנושים.

בתום חלוקת הכספים לנושים, יכריז בית המשפט על החייב כפושט רגל. בהמשך יקבל פושט הרגל הפטר מכלל החובות שנשארו, ויוכל לחזור לחיים תקינים.

בשורה התחתונה: איך לשלם חובות?

מי שלא מצליח לעמוד בהחזרי החובות, יכול לפעול בשלושה מסלולים: פריסת תשלום החוב, הסדר חובות תוך שמיטה של חלק מהם או הכרזה על פשיטת רגל, שתגרום לשמיטת כל החובות. בכל אחד מהמקרים, מומלץ מאוד להסתייע בשירותיו של עורך דין חדלות פרעון מנוסה שיוכל להקל עליכם את ההיחלצות מן המשבר.

מעוניינים במידע נוסף בנושא של תשלום חובות? משרד עורכי דין ענבל שבתפנו אלינו ותקבלו ייעוץ ראשוני ללא עלות וללא התחייבות!

לסיכום, מה היה לנו במאמר זה?

*המידע המופיע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא וכל שימוש במידע הינו באחריות הקורא בלבד.

אהבתם? שתפו הלאה

למאמרים נוספים בנושא:
בעל עסק? חייבים לך כסף?

גביית חובות: בעל עסק? חייבים לך כסף? רבים הם בעלי העסקים אשר לקוחות וגורמים נוספים חייבים להם כסף אשר לא משולם והם אינם מצליחים לקבל

להמשך קריאה »
להתחלת שיחה
1
שלח פנייה בוואטסאפ
שלום, נשמח לעמוד לרשותך במשרד עורכי דין ענבל סודרי קינן