תביעה למימוש שטר

תביעה למימוש שטר – מה זה ומה המשמעות שלה

חלק משמעותי מההתנהלות העסקית בישראל מנוהל באמצעות המחאות. על פי החוק, המחאות הן שטרות לביצוע לכל דבר ועניין. בשטרות הללו נקוב תאריך לביצוע וגובה הסכום לתשלום. השטר כולל, כמובן, את חתימת עושה השטר. כאשר עושה השטר אינו פורע את הסכום הנקוב בשטר, רשאי האוחז בשטר להגיש תביעה למימוש שטר בלשכת ההוצאה לפועל. מהי בעצם תביעה למימוש שטר? אילו מסלולים עומדים לרשות התובעים במקרים כאלה? אילו אמצעים עומדים לרשות הרשם בהוצאה לפועל למימוש השטר? מתי כדאי להסתייע בעורך דין? להלן התשובות.

מהי תביעה למימוש שטר ואיך מתבצעת הגשת התביעה?

תביעה למימוש שטר היא תביעה כנגד אדם פרטי או עסק, שנתן המחאה או שטר תמורת סחורות או שירותים שקיבל ולא פרע את השטר או ההמחאה. אם האוחז בשטר איננו מצליח לגבות מנותן השטר את הסכום המגיע לו, ואם מועד הפירעון של השטר עבר, כי אז רשאי האוחז בשטר לפנות להגשת תביעה למימוש השטר. בסכומים גדולים, כדאי ואפילו צריך להסתייע בשירותיו הטובים של עורך דין הוצאה לפועל. עורך הדין מכיר את הנושא ויודע מה צריך לעשות על מנת לגבות את החוב במהירות הרבה ביותר האפשרית.

מסלולים שונים בתביעה למימוש שטר

לרשות האוחזים בשטרות שלא נפרעו עומדים שלושה מסלולים עיקריים:

  1. המסלול המקוצר לתביעה למימוש שטר: המסלול המקוצר נועד לגביית חובות בסכומים שאינם עולים על 25,000 ₪. המסלול הזה מאפשר גביית החוב בתוך פרק זמן שלא יעלה על שמונה חודשים. את ההליך בשלמותו מנהל הרשם בהוצאה לפועל, ללא מעורבות הזוכה.
  2. המסלול הרגיל: המסלול הזה נועד לסכומים גבוהים, או מספר שטרות או המחאות שהסכום המצטבר שלהם גבוה. המסלול הזה כרוך בהליכים ארוכים יותר, ולרוב ייצוג זוכים בתיקים כאלה מתבצע על ידי עורכי דין מיומנים. זאת, במטרה לזרז ככל האפשר את גביית החוב.
  3. תביעה על סכום קצוב: תובענה על סכום קצוב ניתנת להגשה בסכומים שעד 75,000 ₪. גם שטרות שלא נפרעו יכולים להיפרע באמצעות תביעה כזאת.

אמצעים למימוש שטר על ידי ההוצאה לפועל

מרגע שהוגשה התביעה ושולמה האגרה, ומרגע שהתברר שהשטר אכן חולל ותמורתו לא שולמה, רשאי הרשם בהוצאה לפועל להפעיל אמצעים שונים:

  • עיקולים כנגד החייב: עיקול חשבונות הבנק הפרטיים, אם מדובר באדם פרטי. אם מדובר בעסק, ובראש וראשונה חברה בע"מ, יוצא צו עיקול כנגד העסק, על כספים בחשבון הבנק של העסק.
  • עיקולים של הכנסות צפויות: אם בחשבונות הבנק אין סכומי כסף מספיקים ואם אין לחייב רכוש שאותו ניתן לעקל, כי אז יעוקלו הכנסות צפויות של החייב. למשל – חייב שיש לו לקוחות שחייבים לו כספים, הרשם בהוצאה לפועל יפנה אליהם וידרוש מהם להעביר אליו סכומי כסף שאותם החייב אמור לקבל.

תביעה למימוש שטר או אמצעים אחרים

באופן עקרוני, תביעה למימוש שטר היא האמצעי האחרון שאליו אמור זוכה לפנות. זאת, הן מפאת הצורך לשמור על יחסים עם לקוח והן משום שלרוב, משא ומתן עדיף על כל דרך אחרת, שלעיתים עלולה להסתיים בלא כלום. לרוב, הסתייעות בעורך דין מזרזת את ההליכים ועשויה להניב לזוכה תועלת רבה הרבה יותר מניסיון להתנהל באופן עצמאי. הדבר נכון באופן כללי, ונכון שבעתיים כשמדובר בסכומי כסף גבוהים.

לסיכום

תביעה למימוש שטר היא פנייה להוצאה לפועל, במטרה להסתייע בה להגשת תביעה למימוש שטר. בסכומים של עד 25,000, הרשם בהוצאה לפועל לבצע את התהליך ללא מעורבות הזוכה. בסכומים גבוהים יותר יידרש האוחז בשטר להביא טפסים שונים ולסייע בתהליך. מגיש התביעה ישלם אגרות שונות שלאחריהן יתחיל הרשם בהוצאה לפועל בהליך גביית הסכום הנקוב בשטר.

בכל מקרה מומלץ להיוועץ בעורך דין על מנת שהטפסים והבקשות יוגשו בצורה הנכונה וללא עיכובים.

מעוניינים במידע נוסף בנושא הגשת תביעה למימוש שטר? פנו לענבל סודרי קינן משרד עורכי דין בהקדם לייעוץ ראשוני ללא התחייבות.

לסיכום, מה היה לנו במאמר זה?

השאירו עכשיו פרטים בטופס:

אשמח לעמוד לרשותך ולספק יעוץ משפטי מותאם אישית, ניתן להשאיר פרטים בטופס ואחזור אליך בהקדם.

עורכת דין ענבל סודרי קינן

תחומי העיסוק והמומחיות של משרדנו:

* עו"ד להוצאה לפועל * עו"ד חדלות פירעון * עו"ד ייצוג חייבים * עו"ד ייצוג זוכים

*המידע המופיע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא וכל שימוש במידע הינו באחריות הקורא בלבד.

אהבתם? שתפו הלאה
תחומי העיסוק של המשרד

הוצאה לפועל

ייצוג משפטי לחייבים והן לזוכים. ייצוג חייבים- טיפול בפתיחת / סגירת תיק בהוצאה לפועל. ייצוג זוכים- גביית חובות, מימוש שטר, תובענה על סכום קצוב, ביצוע פסק דין.
פשיטת רגל

פשיטת רגל

ליווי משפטי בהליך פשיטת רגל ו- בהליכי חדלות פירעון ו- שיקום כלכלי עד לקבלת צו הפטר ויציאה לדרך חדשה של בעלי נכסים ומי שאינו בעל נכסים.

ייצוג חייבים

ייצוג זוכים

להתחלת שיחה
1
שלח פנייה בוואטסאפ
שלום, נשמח לעמוד לרשותך במשרד עורכי דין ענבל סודרי קינן