הסכמי ממון וחדלות פרעון

הסכמי ממון בחדלות פרעון כדאי לדעת…

אדם בישראל הנאבק להתמודד עם חובותיו, עשוי לפתוח בהליכי חדלות פירעון (שהיו ידועים עד שנת 2019 כהליכי פשיטת רגל). אולם מטבע הדברים, הליכי חדלות פירעון כרוכים במגוון הגבלות המוטלות על החייב. נשאלת אם כן השאלה המתבקשת: מה יעלה בגורל בני הזוג של החייבים במצב זה ורכושם? האם ההגבלות יחולו גם עליהם? האם ידרשו לפרוע באמצעות הנכסים הרשומים על שמם בלבד חלק מחובותיו של החייב עצמו? במסגרת סקירה זו נסביר על הסכמי ממון והאופן בו הם שואפים לתת מענה לסוגיה מורכבת זו.

מה בין הסכמי ממון והליכי חדלות פרעון?

כאשר אדם נקלע להליכי חדלות פרעון בעקבות מצב בו הוא אינו עומד בתשלום חובותיו, ובין אותו חייב לבין בן / בת זוגו הרשומים, לא נחתם הסכם ממון טרום הנישואין, חלוקת החובות תחול על שני בני הזוג. פירוש הדבר הינו שללא הסכם ממון, לבעלי החוב – קרי, הנושים, ישנה אפשרות להיפרע מהחוב באמצעות שני בני הזוג, הגם שהלכה למעשה, החוב נוצר מול אחד מהם בלבד.
הסכמי ממון נועדו אם כך, למנוע אפשרות כזו.

מה קורה כשלא חותמים על הסכם ממון ואחד מבני הזוג נקלע להליכי חדלות פירעון או פשיטת רגל?

כאשר זוג נשוי איננו חתום על הסכם ממון, אחת המשמעויות הנגזרות מכך היא שבמידה ומי מהם יקלע לחובות שיובילו לפתיחת הליכי חדלות פירעון מולו, הלכה למעשה שני בני הזוג ידרשו לשאת במשותף בנטל החובות, ולנושים תינתן אפשרות להיפרע מהחוב דרך שניהם. בעצם החתימה על הסכם ממון, אם כן, מתבצעת הפרדה בין בני הזוג כך שניתן להגדיר מבעוד מועד כי כל אחד מהם ישא בנפרד בהתחייבויות הפיננסיות שעימן הגיע לתוך מערכת היחסים.

מהי הברחת רכוש באמצעות הסכמי ממון?

ישנם מקרים שבהם חייבים מנסים להשתמש בהסכמי ממון על מנת להבריח חלק מהרכוש שבבעלותם מהנושים שלהם הם חייבים כספים. זאת בדרך של "ויתור" לכאורה על החלק שלהם בקניין המשותף והעברת הרכוש האמור כך שיהיה רשום על שם בן או בת זוגם. חתימה על הסכמי ממון פיקטיביים שכאלו, היא כמובן עבירה חמורה על החוק, כאשר העברת הזכויות ברכוש נעשית בכדי להתחמק מהצורך להשיב את החובות לנושים על ידי יצירת אשליה של היעדר רכוש.

למותר לציין כי בית המשפט מוסמך לבטל לבקשת בעלי החוב, הסכמי ממון פיקטיביים מהסוג האמור לעיל, שנועדו לסייע לחייבים בהברחת רכוש.

לסיכום

כאשר אדם נקלע למצב של חדלות פירעון או פשיטת רגל, עולה לעתים קרובות התהייה המתבקשת: האם גם בת או בן זוגו יפגעו מכך כלכלית? למרבה הצער, אין תשובה ברורה בנושא זה. יחד עם זאת, עריכת הסכמים לפני הנישואין באמצעות עורך דין הסכמי ממון, יכולה לעזור ביצירת הפרדה מתבקשת ומועילה מאוד, בין הנכסים של הצדדים בזוגיות. זוהי החלטה שיש בכוחה להגן על שני בני הזוג מפני חבות משותפת, במקרים של פשיטת רגל או הליך חדלות פירעון הנפתחים כנגד אחד מהצדדים.

זקוקים לסיוע בנושא הסכמי ממון ואופן אכיפתם בהליכי חדלות פירעון? עורכת דין ענבל סודרי קינן תשמח לעמוד לרשותכם ולספק לכם ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות. צרו קשר בהקדם!

לסיכום, מה היה לנו במאמר זה?

השאירו עכשיו פרטים בטופס:

אשמח לעמוד לרשותך ולספק יעוץ משפטי מותאם אישית, ניתן להשאיר פרטים בטופס ואחזור אליך בהקדם.

עורכת דין ענבל סודרי קינן

תחומי העיסוק והמומחיות של משרדנו:

* עו"ד להוצאה לפועל * עו"ד חדלות פירעון * עו"ד ייצוג חייבים * עו"ד ייצוג זוכים

*המידע המופיע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא וכל שימוש במידע הינו באחריות הקורא בלבד.

אהבתם? שתפו הלאה
תחומי העיסוק של המשרד

הוצאה לפועל

ייצוג משפטי לחייבים והן לזוכים. ייצוג חייבים- טיפול בפתיחת / סגירת תיק בהוצאה לפועל. ייצוג זוכים- גביית חובות, מימוש שטר, תובענה על סכום קצוב, ביצוע פסק דין.
פשיטת רגל

פשיטת רגל

ליווי משפטי בהליך פשיטת רגל ו- בהליכי חדלות פירעון ו- שיקום כלכלי עד לקבלת צו הפטר ויציאה לדרך חדשה של בעלי נכסים ומי שאינו בעל נכסים.

ייצוג חייבים

ייצוג זוכים

להתחלת שיחה
1
שלח פנייה בוואטסאפ
שלום, נשמח לעמוד לרשותך במשרד עורכי דין ענבל סודרי קינן