בקשה לביצוע שטר – ביצוע שטר בהוצאה לפועל

אחד החששות הגדולים ביותר של מלווים בעולם בכלל ובישראל בפרט, הוא אי פירעון החוב על ידי הלווה. חשוב להדגיש כי כל מי שקיבל תשלום בצ'ק, למשל, נחשב כמלווה לעניין זה. כדי להתמודד עם החשש ולמנוע מצב של אי פירעון החוב, המלווה יוכל לפנות להוצאה לפועל, בבקשה לביצוע שטר. מערכת ההוצאה לפועל תפעל לגביית החוב מהלווה.

שטר חוב

שטר חוב הינו שטר, המעיד על חובו של הלווה למלווה. שטר החוב הנפוץ ביותר בישראל, הינו צ'ק. כאשר בעל דירה מקבל צ'קים מהשוכר שלו, למשל, בעל הדירה מעניק לו את זכות השימוש בדירה עוד לפני שקיבל את מלוא התמורה עבור זכות שימוש זו. אלא שהצ'קים אשר קיבל מהשוכר מהווים שטר חוב, המעידים על חובו של השוכר למשכיר וניתן להיפרע מהם בתאריך הנקוב על הצ'ק.

לא רק בעלי דירות מקבלים תשלומים בצ'קים. גם סוחרים שמוכרים סחורה יקרה יקבלו תשלומים דחויים, במטרה לאפשר לרוכשים לרכוש את הסחורה בהתאמה לנזילות שלהם. גם סוחרים אלו מסתכנים בכך שלא יוכלו לתבוע את הצ'ק, בבוא העת.

שטר חוב יכול להיות גם שטר אחר, שאינו צ'ק, המעיד על חובו של אדם לרעהו. בשטר החוב יצוין תאריך החוב וסכום החוב. לשטר יהיה תוקף משפטי וכפי שנראה להלן, מקבל השטר יוכל להיעזר בו כדי לפרוע את חובו.

מימוש השטר – בקשה לביצוע שטר

כאמור, מי שמקבל תשלום בצ'ק או בכל שטר חוב אחר לוקח על עצמו סיכון. המקבל מסתכן בכך שהצ'ק יחזור ולא ניתן יהיה לפרוע אותו. המערכת הפיננסית והמשפטית בישראל מעוניינת לאפשר לעסקים ואנשים פרטיים לשלם תשלומים דחויים. מכיוון שכך, היא מציעה מנגנון אכיפה לתשלומים דחויים אלו – מנגנון ההוצאה לפועל.

מי שקיבל תשלום בצ'ק והצ'ק לא כובד, יוכל לפנות אל לשכת ההוצאה לפועל בבקשה לביצוע שטר. ביצוע שטר בהוצאה לפועל הינו הליך אשר במסגרתו ההוצאה לפועל פועלת לקיום שטר החוב שלא כובד. המחזיק בשטר החוב, אשר נקרא בלשון החוק הזוכה, יפנה להוצאה לפועל בבקשה לביצוע שטר ומערכות ההוצאה לפועל יפתחו בהליך גביית החוב מהחייב.

ההליך המקוצר

הליך ביצוע שטר בהוצאה לפועל מחולק לשניים. הליך ביצוע שטר מזורז עבור שטר שאינו עולה על 25,000 שקלים וביצוע שטר במסלול הרגיל כאשר השטר עולה על סכום זה. במסגרת ההליך המקוצר לביצוע שטר בהוצאה לפועל, יגיש הזוכה בקשה לביצוע שטר בהליך המזורז. לאחר הגשת הבקשה, לשכת ההוצאה לפועל תפעל לאיתור החייב על בסיס המידע שמסר הזוכה, תמציא לו אזהרה ותנקוט בהליכים.

הצעדים שיינקטו יהיו עיקולים כספיים על החייב. במקרים חריגים, ניתן יהיה לעקל אף את רכבו או להטיל צו איסור יציאה מהארץ.

ההליך הרגיל

ההליך הרגיל לביצוע שאר בהוצאה לפועל מתנהל כך. ראשית, הזוכה יגיש בקשה לביצוע שטר. על סמך הבקשה, לשכת ההוצל"פ תשלח לחייב אזהרה לפיה ככל שלא ישולם החוב תוך 30 יום, ינקטו הליכים כנגדו. החייב יהיה זכאי להגיש התנגדות, בטענת "פרעתי", בטענה כי שטר החוב עצמו אינו תקף או שגוי, ועוד. במקרים אלו, ייערך דיון בעניינו.

בתום תקופת האזהרה ולאחר הדיונים, לשכת ההוצאה לפועל תוכל לנקוט בצעדים כנגד החייב. הצעדים שינקטו רבים ומגוונים ויותאמו לחוב הספציפי של החייב.

לסיכום

לסיכום, בקשה לביצוע שטר תוגש להוצל"פ כאשר אדם מחזיק בשטר חוב שלא כובד. לשכת ההוצל"פ תפתח בהליך לביצוע השטר במטרה כי הזוכה יקבל את חובו המגיע לו. פנו אל עו״ד ענבל סודרי קינן לייצוג מקצועי ומהימן בהליכי הוצאה וביצוע שטרות חוב.

לסיכום, מה היה לנו במאמר זה?

*המידע המופיע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא וכל שימוש במידע הינו באחריות הקורא בלבד.

אהבתם? שתפו הלאה

למאמרים נוספים בנושא:
לא מצליחים לשלם חובות?

לא מצליחים לשלם חובות – הקדמה בחלק ניכר מהמקרים, מי שמגיע למצב שבו הוצאה לפועל פועלת כנגדו הוא אדם שהחובות הכספיים שלו גדולים מסך כל

להמשך קריאה »
בעל עסק? חייבים לך כסף?

גביית חובות: בעל עסק? חייבים לך כסף? רבים הם בעלי העסקים אשר לקוחות וגורמים נוספים חייבים להם כסף אשר לא משולם והם אינם מצליחים לקבל

להמשך קריאה »
להתחלת שיחה
1
שלח פנייה בוואטסאפ
שלום, נשמח לעמוד לרשותך במשרד עורכי דין ענבל סודרי קינן