מחיקת חובות בשל הקורונה

מחיקת חובות בשל הקורונה ואיך היא מתבצעת

אחת התוצאות הבעייתיות של מגפת הקורונה הייתה עלייה במספר העסקים הקטנים והבינוניים שבעליהם הגיעו לחדלות פירעון (או בשמם הנוסף: פשיטת רגל). כתוצאה מכך, נושים רבים פתחו בהליכי הוצאה לפועל במטרה לנסות ולגבות את הכספים המגיעים להם. בשורות הבאות נרחיב מעט את היריעה בנושא מחיקת חובות בשל הקורונה. מה הקשר בין מגפת הקורונה לחדלות פירעון של אנשים פרטיים ועסקים? מה יכול בעל עסק שנקלע לחובות לעשות? איך יכול עורך דין מיומן לסייע ללקוח שלו לצאת לדרך כלכלית חדשה? להלן התשובות.

כיצד מגפת הקורונה נוגעת להליכי חדלות פירעון?

במהלך שנת 2020 ועד לסוף השליש הראשון של שנת 2021 הייתה מגפת קורונה הגורם שהשפיע יותר מכל על ההתנהלות הכלכלית בישראל, כמו גם במרבית המדינות בעולם. הקטנת הפעילות העסקית גרמה להתמוטטות כלכלית בקרב בעלי עסקים רבים, מכמה סיבות:

  1. הקטנת הכנסות: הקטנת הפעילות העסקית הביאה להקטנת ההכנסות, שמנעה מבעלי העסקים לעמוד בהוצאות ההפעלה של העסק. כתוצאה, החליטו רבים מהם פשוט לסגור את העסקים שלהם.
  2. הפסקת הפעילות: בתחומים מסוימים כגון התיירות, הנופש והבידור, הופסקה הפעילו לחלוטין. בעלי עסקים שלא הצליחו להגיע להסכמה או הסדרי נושים עם משכירי הנכסים, נותני השירותים והספקים שלהם, נאלצו גם הם לסגור את העסק.
  3. חובות שלא נפרעו: אחד הדברים שהעיק על עסקים רבים, היה חובות של לקוחות, שלא נפרעו והותירו בור פיננסי שאותו הם התקשו לסתום.

מה יכול בעל עסק שנקלע לחובות בעקבות משבר הקורונה לעשות?

אם בעל עסק נקלע לחובות שברור לו שהוא לא יוכל לעמוד בהם, עומדות בפניו שלוש דרכים עיקריות לפעול: פנייה לבית המשפט לקבלת מעמד של פושט רגל, ניסיון להשיג מימון לתשלום החובות או ניסיון להגיע להסדר חובות עם הנושים, כדלקמן:

  1. מציאת מימון להמשך הפעילות: אם בעל עסק סמוך ובטוח שהעסק שלו נפגע כתוצאה מהקורונה, ובכל זמן אחר יש לעסק הזה זכות קיום, הרי שהדבר ההגיוני ביותר לעשות הוא למצוא מימון להמשך הפעילות, תוך הבנה ואמונה שהמגפה תסתיים יום אחד. מדינת ישראל מציעה בזמן האחרון הלוואות בערבות המדינה, בדיוק למטרות הללו.
  2. הסדר נושים: דרך נוספת לצאת מהחובות היא להגיע להסדר נושים, רצוי בחסות בית המשפט. הסדר נושים פירושו תשלום של חלק מהחוב לנושים, תמורת שמיטת החלק הנוסף מהחוב. כשעסק נמצא בהליכי הוצאה לפועל, ההסדר חייב להקיף את כל הנושים ולא רק חלק מהם.
  3. פשיטת רגל ופירוק העסק: הדרך השלישית להיפטר מהחובות היא לפנות להוצאה לפועל, בבקשה להכריז על בעלי העסק פושטי רגל. ייצוג חייבים איכותי על ידי עורך דין, עשוי לקצר מאוד את התהליך ולהביא בסיומו את בית המשפט להכריז על החייב פושט רגל. בשלב הבר ניתן לחייב הפטר מכל החובות שלא שולמו עד לרגע קבלת ההפטר.

איך יכול עורך דין מיומן לסייע ללקוח במחיקת חובות בשל הקורונה?

למעשה, הדבר הנכון ביותר לעשות ברגע שהעסק נקלע לקשיים, הוא לפנות לעורך דין איכותי. עורך דין הוצאה לפועל המעורה בנושא, יכול לזרז מאד את ההליך לקראת קבלת הפטר. אם הדבר אפשרי, עורך הדין יגיע להסדר עם הנושים או יסייע לבעל העסק לגבש תוכנית מעשית וברת ביצוע ליציאה מהמשבר.

לסיכום

במאמר זה ראינו כי הליך מחיקת חובות בשל הקורונה הוא הליך פשיטת רגל לכל דבר ועניין. בית המשפט מנסה תחילה ככל יכולתו לגבות חלק משמעותי מהחובות של החייב. במקביל, הוא מחייב את החייב בתשלום תקופתי לקופת הכינוס. רק משאפסו הסיכויים לגבות חובות נוספים, מכריז בית המשפט על החייב כפושט רגל. בהמשך, החייב מקבל הפטר על החובות שלו, שזה אומר בעצם מחיקת חובות.

מעוניינים במידע נוסף על מחיקת חובות בשל הקורונה? ענבל סודרי קינן עורכת דיןפנו לייעוץ ראשוני ללא התחייבות וללא עלות!

לסיכום, מה היה לנו במאמר זה?

השאירו עכשיו פרטים בטופס:

אשמח לעמוד לרשותך ולספק יעוץ משפטי מותאם אישית, ניתן להשאיר פרטים בטופס ואחזור אליך בהקדם.

עורכת דין ענבל סודרי קינן

תחומי העיסוק והמומחיות של משרדנו:

* עו"ד להוצאה לפועל * עו"ד חדלות פירעון * עו"ד ייצוג חייבים * עו"ד ייצוג זוכים

*המידע המופיע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא וכל שימוש במידע הינו באחריות הקורא בלבד.

אהבתם? שתפו הלאה
תחומי העיסוק של המשרד

הוצאה לפועל

ייצוג משפטי לחייבים והן לזוכים. ייצוג חייבים- טיפול בפתיחת / סגירת תיק בהוצאה לפועל. ייצוג זוכים- גביית חובות, מימוש שטר, תובענה על סכום קצוב, ביצוע פסק דין.
פשיטת רגל

פשיטת רגל

ליווי משפטי בהליך פשיטת רגל ו- בהליכי חדלות פירעון ו- שיקום כלכלי עד לקבלת צו הפטר ויציאה לדרך חדשה של בעלי נכסים ומי שאינו בעל נכסים.

ייצוג חייבים

ייצוג זוכים

להתחלת שיחה
1
שלח פנייה בוואטסאפ
שלום, נשמח לעמוד לרשותך במשרד עורכי דין ענבל סודרי קינן