ביצוע פסק דין בהוצאה לפועל – רקע כללי

אדם, אשר ניתן לטובתו פסק דין המחייב אחר לשלם לו סכום כספי (זוכה), ופסק הדין לא קוים על ידי אותו אדם או גוף (החייב), רשאי להגיש בקשה לביצוע פסק הדין בכל אחת מלשכות ההוצאה לפועל על מנת לגבות את החוב.

מושגי היסוד שחשוב להכיר בהקשר של בקשה לביצוע פסק דין בהוצאה לפועל

להלן מספר מושגי יסוד שיקלו על הבנת ההליך של ביצוע פסק דין כספי בהוצאה לפועל:

  1. הוצאה לפועל: ההוצאה לפועל היא זרוע האכיפה של רשות האכיפה והגבייה במשרד המשפטים. התפקיד של ההוצאה לפועל הוא לסייע לזוכים לגבות חובות מחייביםייצוג זוכים על ידי עורכי דין מגדיל את הסיכויים שלהם, באופן משמעותי, לקבל החלטה לטובתם ולהתנהל נכון בסבך הבירוקרטיה.
  2. זוכה: מי שבית המשפט קבע שיש לו הזכות לבצע גביית חובות מחייב והוא מחזיק בידיו פסק דין מבית המשפט המעיד על קיומו של חוב כזה.
  3. חייב: אדם ו/או תאגיד שניתן כנגדו פסק דין לתשלום חוב כספי לאחר.
  4. רשם: הרשם הוא הסמכות המנהלית בהוצאה לפועל.

מועד הגשת הבקשה

  1. אם לשון פסק הדין קובעת מועד לקיומו ולביצועו שאז, רשאי הזוכה להגיש את בקשת הביצוע רק בחלוף המועד שנקבע בפסק הדין.
  2. אם פסק הדין לא קובע מועד לביצוע החיוב שאז נשאל האם פסק הדין ניתן בנוכחות החייב או לא:
    • אם פסק הדין לטובת הזוכה ניתן בנוכחות החייב- יכול הזוכה להגיש את בקשת הביצוע רק לאחר שחלפו 30 ימים ממועד החתימה על פסק הדין
    • אם פסק הדין ניתן שלא בנוכחות החייב (בין אם כי ניתן במעמד צד אחד ובין אם פסק הדין ניתן לאחר קיומו של דיון ונשלח בדואר לצדדים) שאז חלה חובה להמציא את פסק הדין לחייב ורק לאחר שיחלפו 30 ימים מהיום שבו פסק הדין נמסר לחייב ניתן יהיה להגיש את הבקשה לביצוע פסק הדין. חשוב מאוד להסתייע בעורך דין המתמחה בהוצאה לפועל לביצוע המסירה בהתאם להוראות הדין.

חשוב לדעת,

אם קיים חשש שאי פתיחת התיק לחייב בהוצאה לפועל עלולה למנוע את ביצוע פסק הדין או שהחייב יבריח נכסים, רשאי הזוכה להגיש את הבקשה גם לפני שחלפו 30 ימים.

במקרה כזה כדאי להסתייע בעורך דין הוצאה לפועל על מנת להגיש את הבקשה בהתאם להוראות בצרוף תצהיר חתום ומאומת על ידי עורך דין המפרטות את העובדות ומוכיחות את הטענות.

 

מהם השלבים לביצוע פסק דין לגביית חובות בהוצאה לפועל?

  1. הגשת בקשה לביצוע פסק דין כספי להוצאה לפועל:  לאחר שבית המשפט פסק לזכותו של בעל החוב (הזוכה), רשאי הזוכה להגיש בקשה לביצוע פסק דין בצירוף עותק מפסק הדין, ייפוי כוח לעורך הדין המייצג , פרטים של החייב ואישור על מסירת פסק הדין לידיו של החייב (במידה ולא נכח במעמד ההכרעה בבית הדין). הבקשה יכולה להיות מוגשת בכל אחת מלשכות ההוצאה לפועל. נכון וכדאי להסתייע בעורך דין המתמחה בגביית חובות בהוצאה לפועל. הגשת הבקשה באמצעות עורך דין תעשה באמצעות האזור האישי ישירות ללשכה ובכך תחסכו זמן יקר.
  2. המצאת אזהרה: לאחר הגשת הבקשה ופתיחת התיק, יש להמציא את האזהרה לידיו של החייב ורק לאחר חלוף ימי ההתנגדות יוכל עורך הדין להתחיל בהפעלת עיקולים והגבלות על החייב לצורך גביית החוב. מסירת האזהרה היא שלב חשוב מאוד! בהליך ויש לבצעו בהתאם להוראות הדין ועל כן כדאי מאוד להסתייע בעורך דין הוצאה לפועל.
  3. גביית החוב: גביית סכום תיק ההוצאה לפועל מתבצעת באמצעות עיקולים או תפיסת רכוש של החייב, בהתאם לקבוע בחוק, מכירת הרכוש והעברת התמורה לזוכה, ו/או הטלת הגבלות שונות על החייב לפי הצורך. עורך דין המתמחה בהוצאה לפועל יגיש עיקולים על חשבון הבנק של החייב, על כרטיסי האשראי שברשותו, על פוליסות ביטוח, כלי רכב, נכסי מקרקעין ועוד…

לסיכום

ביצוע פסק דין כספי כנגד חייב הוא למעשה שלב המימוש של פסק דין המחייב את החייב לשלם את החוב שלו לזוכה. השלבים בדרך לביצוע פסק הדין הם הגשת בקשה לביצוע פסק דין ל- לשכת ההוצאה לפועל, בחלוף הזמן שבו אמור החייב לשלם את חובו. בשלב הבא יפעל עורך הדין בשם הזוכה כנגד החייב בעיקולים, הגבלות, תפיסת רכוש ומימושו.

ביצוע פסק דין באמצעות עורך דין המתמחה בתחום ההוצאה מגדיל את הסיכוי לגבות מהחייב את החוב, אשר בכוחו לפעול לשם איתור ועיקולי נכסים השייכים לחייב, עיקול משכורתו של החייב, כלי רכב, נכסי מקרקעין והכל במהירות ויעילות מיירבית.

משרד עורכי דין סודרי קינן חן זהר ושות' בעל ידע וניסיון נרחב בתחום ההוצאה לפועל, ופועל במקצועיות ובאדיבות תוך שימוש בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותו.

מעוניינים במידע נוסף בנושא ביצוע פסק דין כנגד חייבים באמצעות עורך דין הוצאה לפועל בשרון פנו  אלינו משרד עורכי דין סודרי קינן חן זהר ושות' בהקדם לקבלת ייעוץ ראשוני ללא עלות וללא התחייבות.

 

לסיכום, מה היה לנו במאמר זה?

*המידע המופיע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא וכל שימוש במידע הינו באחריות הקורא בלבד.

אהבתם? שתפו הלאה